Keb Classic är en högalpin tävling som pågår i två dagar. 5000 höjdmeter, totalt 4 mil, skall avklaras med övernattning i bivack.



Team addnature sponsras av:

söndag 21 mars 2010

Pernilla "freerider" Lidholm åker Mt Buet



Jag är ingen morgon människa, så såklart missade jag första liften upp på Flégere. Killarna stod och väntade lite otåligt men såklart blev jag ursäktad.......hehehe.
Det tog fyra timmar och 30 minuter av bootpacka, "huda" och traversera, för att ta sig till toppen av Mt Bout.


Väl uppe så var utsikten fantaskiskt vacker och all ansträngning för att komma upp var klart värt det.
På vägen upp åt jag tre energibars, en påse honeystinger energy chews och drack nästan två liter vatten.
Värmen gör otroligt mycket för mig i hur mycket vatten och energi jag behöver, solen sken och det var en väldigt varm dag.
Det blev en lunch macka och lite vatten till på toppen, sen bar det av ner på nordsidan.

Vi fick ett superfint åk med mycket puder, fast det inte snöat på ca två veckor.



När vi åkte ner i dalen mot Le Buet tog jag och svängde vänster istället för som man ska göra svänga höger..... jag hamnade på fel sida av floden..... inte bra.
Som tur väl var hade jag karta med mig och en telefon.
Jag kunde inte åka ner där jag var, men såg att det fanns en bro längre ner som jag "bara" skulle ta mig till så var allt lugnt igen.
Problemet vara att jag var omgiven av höga klippor och stora stenar.
Jag kunde inte åka skidor ner till bron, för det var för lite snö och jag kunde inte gå, för då riskerade jag att trampa igenom och fastna mellan några stora stenbumlingar.
Det kändes som jag var strandad.........jag tittade upp mot himlen för att se hur mycket tid jag hade på mig innan det blev mörkt och det var inte mycket.
Tyvärr hade jag inget rep med mig vilket skulle varit min utväg, så jag ringde killen med rep, han svarade och kom och räddade mig :)
Allt frid och fröjd.......tack och lov för att jag inte behövde gå upp och runt, för då hade jag nog hållt på än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar